Szczegóły
Temat : Pomiar skaningowy zewnętrza, wnętrza i podziemi Bazyliki Archikatedralnej w Przemyślu, wykonanie modelu 3D Bazyliki
Miejsce : Bazylika Archikatedralna, Przemyśl
Kiedy : 17.07-21.07.2013(obóz), 2014-2015 opracowanie
Opis
Obóz naukowy w Przemyślu zainicjowany został w roku 2013 przez Katarzynę Pogorzelec i Kamila Skorżę, rodowitych Przemyślan. Autorką efektu finalnego, która w głównej mierze przyczyniła się do tak wiernego wymodelowania elementów i wykonania animacji katedry jest Paulina Padoł. Pomysł jego organizacji związany był z chęcią zrealizowania przedsięwzięcia, które z jednej strony byłoby użyteczne społecznie, a z drugiej dałoby studentom szansę na zapoznanie się z nowoczesną technologią pomiarową. Rozwinięciem pomysłu były poszukiwania celu pomiarowego, który znalazł się w stosunkowo szybkim czasie.
Na obiekt opracowania wybrano Bazylikę Archikatedralną w Przemyślu. Budynek posiada długą, bo około 600-letnią historię. Na szczególne zainteresowanie zasłużył zwłaszcza z powodu znajdujących się w podziemiach pozostałości późnoromańskiej rotundy, datowanej na XIII wiek. Wykonane prace inwentaryzacyjne posłużyły do zbadania położenia katedry względem fundamentów rotundy, która wciąż jest obiektem prac archeologiczno-wykopaliskowych.
Projekt dotyczył opracowania wirtualnego modelu Bazyliki Archikatedralnej pw. Świętego Jana Chrzciciela i Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Przemyślu. Materiałem wyjściowym do opracowania była chmura punktów pochodząca z pomiaru obiektu. Pomiar obejmował zewnętrze, wnętrze i podziemia katedry gdzie mieszczą się ruiny późnoromańskiej rotundy z XIII wieku oraz wieżę katedralną obok kościoła. W wyniku pomiarów uzyskano wielomilionową chmurę punktów o średnim błędzie położenia punktu +/-10 mm.
Do przerzedzania chmury, usuwania jej szumów, obliczenia drzew ósemkowych , wektorów normalnych oraz podzielenia jej na małe fragmenty wykorzystano oprogramowanie Cloud Compare. Następnie w programie Meshlab stworzono powierzchnie w postaci nieregularnej siatki trójkątów, których wierzchołki stanowią poszczególne punkty chmury. Model, teksturowanie i renderingi kościoła przeprowadzono w środowisku 3Ds Max Studio wspomaganym przez silnik renderujący V-Ray oraz napisany do niego skrypt SolidRocks. Montaż animacji nastąpił przy pomocy oprogramowania Adobe After Effect.
Teksturowanie obiektu wykonano z użyciem tekstur naturalnych ( na podstawie zdjęć bazyliki) oraz tektur sztucznych. Po ustawieniu kamer i światła w scenie, wyrenderowano wszystkie klatki animacji z prędkością 25 klatek na sekundę. Końcowym etapem był montaż animacji, który polegał na połączeniu klatek, dodaniu przejść między ujęciami oraz synchronizacja z muzyką.
Serdeczne podziękowania składamy ks. Markowi Wojnarowskiemu, dyrektorowi Muzeum Archidiecezjalnego w Przemyślu, oraz ks. Mieczysławowi Rusinowi, proboszczowi Parafii Archikatedralnej, za zakwaterowanie oraz serdeczne przyjęcie uczestników a także Pani Prorektor ds. studenckich dr hab. Annie Siwik, prof. AGH, oraz Fundacji dla Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie za wsparcie finansowe. Szczególne podziękowania składamy także firmie Nadowski Instrumenty Geodezyjne za wypożyczenie sprzętu pomiarowego.
Na obiekt opracowania wybrano Bazylikę Archikatedralną w Przemyślu. Budynek posiada długą, bo około 600-letnią historię. Na szczególne zainteresowanie zasłużył zwłaszcza z powodu znajdujących się w podziemiach pozostałości późnoromańskiej rotundy, datowanej na XIII wiek. Wykonane prace inwentaryzacyjne posłużyły do zbadania położenia katedry względem fundamentów rotundy, która wciąż jest obiektem prac archeologiczno-wykopaliskowych.
Projekt dotyczył opracowania wirtualnego modelu Bazyliki Archikatedralnej pw. Świętego Jana Chrzciciela i Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Przemyślu. Materiałem wyjściowym do opracowania była chmura punktów pochodząca z pomiaru obiektu. Pomiar obejmował zewnętrze, wnętrze i podziemia katedry gdzie mieszczą się ruiny późnoromańskiej rotundy z XIII wieku oraz wieżę katedralną obok kościoła. W wyniku pomiarów uzyskano wielomilionową chmurę punktów o średnim błędzie położenia punktu +/-10 mm.
Do przerzedzania chmury, usuwania jej szumów, obliczenia drzew ósemkowych , wektorów normalnych oraz podzielenia jej na małe fragmenty wykorzystano oprogramowanie Cloud Compare. Następnie w programie Meshlab stworzono powierzchnie w postaci nieregularnej siatki trójkątów, których wierzchołki stanowią poszczególne punkty chmury. Model, teksturowanie i renderingi kościoła przeprowadzono w środowisku 3Ds Max Studio wspomaganym przez silnik renderujący V-Ray oraz napisany do niego skrypt SolidRocks. Montaż animacji nastąpił przy pomocy oprogramowania Adobe After Effect.
Teksturowanie obiektu wykonano z użyciem tekstur naturalnych ( na podstawie zdjęć bazyliki) oraz tektur sztucznych. Po ustawieniu kamer i światła w scenie, wyrenderowano wszystkie klatki animacji z prędkością 25 klatek na sekundę. Końcowym etapem był montaż animacji, który polegał na połączeniu klatek, dodaniu przejść między ujęciami oraz synchronizacja z muzyką.
Serdeczne podziękowania składamy ks. Markowi Wojnarowskiemu, dyrektorowi Muzeum Archidiecezjalnego w Przemyślu, oraz ks. Mieczysławowi Rusinowi, proboszczowi Parafii Archikatedralnej, za zakwaterowanie oraz serdeczne przyjęcie uczestników a także Pani Prorektor ds. studenckich dr hab. Annie Siwik, prof. AGH, oraz Fundacji dla Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie za wsparcie finansowe. Szczególne podziękowania składamy także firmie Nadowski Instrumenty Geodezyjne za wypożyczenie sprzętu pomiarowego.
Lista uczestników
Imię | Nazwisko | Rola |
---|---|---|
Karol | Dworak | Pomiar/Opracowanie |
Paulina | Dziadkiewicz | Pomiar/Opracowanie |
Paulina | Karaś | Pomiar/Opracowanie |
Anna | Markowicz | Pomiar/Opracowanie |
Monika | Mikołajewicz | Pomiar/Opracowanie |
Radosław | Piskorski | Pomiar/Opracowanie |
Katarzyna | Pogorzelec | Pomiar/Opracowanie |
Aleksandra | Połączak | Pomiar/Opracowanie |
Katarzyna | Sender | Pomiar/Opracowanie |
Kamil | Skorża | Pomiar/Opracowanie |
Marek | Sporysz | Pomiar/Opracowanie |
Paulina | Padoł | Opracowanie |
Osiągnięcia
-
III miejsce dla Pauliny Padoł za referat "Model 3D Bazyliki Archikatedralnej w Przemyślu", 10 grudnia, LV Studencka Sesja Kół Naukowych Pionu Górniczego Sekcja GeodezjaKraków AGH